Planen inför vintersäsongen

Ja det känns ganska tomt så här i skuggan av IRONMAN i Kalmar. Ett projekt som för mig pågick i nästan ett år och när det är avslutat, påtagligt tomt… Nu har hursomhelst kroppen återhämtat sig och nya mål börjar utkristallisera sig. Jag kommer skriva mer om mitt långsiktiga mål inom kort, men just nu är det fokus på närmsta tiden och försäsongsträningen inför vintern.

Jag har tre löplopp inplanerade, i kronologisk ordning; Stockholm Halvmarathon (21 km), Lidingöloppet (30 km) och Stockholm Tunnel Run (10 km). Tre väldigt skilda lopp, både vad det gäller sträckor och karaktär. Således har jag också tre väldigt olika mål:

Stockholm Halvmarathon: sub 1:35, men jag tror tyvärr att det är mer rimligt med sub 1:40 med löpformen jag har just nu.

Lidingöloppet: 2:15, men i likhet med ovanstående tror jag mer på sub 2:30…

Stockholm Tunnel Run: här däremot hoppas jag på min första mil under 40 min… går min träning som den ska så borde det kunna gå.

Träningen ja. Den är i princip uteslutande fokuserad på löpning just nu, förutom ett Yogapass per vecka, mycket stretching och cykelpendling till jobbet. Löpträningen är ett hopkok av ett gäng olika Szalkai-scheman och strukturellt ser en vecka ut ungefär såhär fram till och med Lidingö: 5 pass (lätt distans, backlöpning, lång intervall, tröskel i terräng och långdistans) på totalt ca 65 km. Jag är glad att jag haft den träningsbelastning som jag haft under hela året fram tills nu för även om det är mycket så känns det som en ”lugn period” för mig…

När lidingöloppet är klart blir det mycket fokus på hastighet och kortare pass för att nå sub40 på Stockholm Tunnel Run den 22 November, tisdagarna med Terrible Tuesdays kommer nog att spela en stor roll i uppladdningen där. Når jag målet så kommer flåset dessutom vara väl förberett för vintersäsongen med det stora målet i form av Vasaloppet 2015. Uppladdningen den sista månaden innan snön förhoppningsvis kommer, kommer bli mycket styrketräning med fokus på överkroppen likt föregående säsong med något enstaka pass/vecka för att behålla konditionen.

Det känns lite konstigt att säga det redan nu, men jag längtar tills de första flingorna faller :).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *