Ytterligare en vecka av rödbetsjuice

För er som följde min satsning mot Kalmar är detta ingen nyhet. Under året så har jag experimenterat med en hel del olika teorier kring kost kopplat till träning och en som jag anammat fullt ut är nitratladdning inför tävlingar. Principen för nitratladdning är att kroppen får ett överskott av nitrat och det i sin tur minskar syrekonsumptionen vid ”submaximal” ansträngning såsom vid lite längre lopp, halvmarathon, marathon eller dylikt. Rent praktiskt går det till så, i mitt fall, att jag till frukost varje dag veckan innan en tävling tar en shot med rödbetsjuice. Rödbetsjuice finns från många olika tillverkare, men jag har fastnat för en från BeetIt som man kan köpa hos min hovleverantör Milebreaker.com. Anledningen till att jag gillar just den är att de tryckt i lite citronjuice i den också vilket gör den lite syrlig och dessutom så har den en praktiskt ”portionsflaska” på 70 ml.

De gångna två veckorna har det blivit lite drygt 65 km löpning per vecka, men såhär veckan innan lopp trappar jag ned lite. Morgonen idag inleddes med 8 km lätt distans där jag inte ens nådde upp i distanspuls p.g.a. att benen var rejält trötta. Imorgon blir det sedvanliga intervaller, men bara 3×1000 m istället för 7, för att sedan vila upp kroppen och endast ha lite fartökningar och kört distanspass torsdag och fredag innan det smäller på lördag.

Det kommer bli spännande att se hur pass högt tempo jag kan hålla på lördag. Jag har inte tävlat på 21 km sedan oktober föregående år, men då hade jag inte direkt fokuserat på löpträning inför. Jag har ju garanterat konditionen, men frågan är om klippet i steget finns där för att hålla ut i dryga 90 minuter… Beroende på hur det känns på lördag så kanske jag går ut tillsammans med sub1:30-farthållaren och ser hur det känns. Det är inte omöjligt att det går, men jag tror snarare att sub1:40 är en realistisk måltid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *