Önskar att Lidingöloppet var igår

Nu har det gått lite mer än en vecka sedan Stockholm Halvmarathon och det blir ju alltid en lite speciell ”taper period” när loppen ligger två veckor ifrån varandra. Veckan i direkt anslutning till loppet bestod av dryga 45 km löpning istället för en vanlig veckas 70 km och den tävlingsveckan som vi nu är inne i kommer att innehålla knappa 30 km exklusive Lidingöloppet på lördag (30 km ”terräng”).

Efter IM i Kalmar så gick jag in i massagetältet för att bli behandlad och fick då behandling av en mycket duktig Linnea. Jag frågade vad hon pysslade med annars och då visade det sig att hon studerar till kiropraktor. Dessutom är det så att kiropraktikhögskolan visar sig ligga ett kvarter från mitt arbete och att de har en elevklinik (200 kr/tillfälle!). Jag har nu totalt gått på tre behandlingar och utrönat alla möjliga saker om hur min kropp är byggd och vad jag behöver jobba på utöver det att de knäcker mig rätt varje gång :). Detta har resulterat i två nya övningar till min kvällsrutin. Ena övningen, ”dead bug” (bara att youtuba, finns flera olika varianter), är till för att stärka mina djupliggande magmuskler. Alltså inte de magmuskler som syns och som gör att man vill gå i barkaka hela tiden utan de som stärker upp hela bålpartiet. Den andra övningen är klassiska höftlyft med hälarna och knäna ihop för att stärka rumpan. Det har nämligen visat sig att min stelhet i baksida lår, min spända höftböjare och mina trötthetssymptom i ländryggen till stor del beror på att jag har en svag rumpa. Det är så grymt att ha någonting att jobba på!

I lördags skulle jag ju ha sprungit som hare två varv på black river run 100 miles åt min vän Roger, men tyvärr avbröt han loppet efter 50 miles och således blev det en kväll hemma istället. Saken var ju den att jag hade förberett kroppen på att springa 32 km i långsamt tempo och fyllt på med bland annat en stor pizza till lunch. Det blev helt enkelt till att komma ut på kvällen på en lättare runda och då tog jag med mig hela familjen. Vi köpte för ett tag sedan en chariot som är en helt fenomenal löpvagn som dessutom går att koppla på cykeln eller sätta skidor på för att använda i längdskidspåret. Denna kväll blev det jag som sköt Julia framför mig i charioten medan jag sprang och Aida cyklade bredvid. Fantastiskt trevligt att kunna vara ute hela familjen på en träningsrunda. Jag blev verkligen imponerad över hur bra det gick att springa med vagnen. På platten märker du inte att den är där, utför får du hjälp att hålla uppe farten och uppför blir det helt enkelt lite extra träning, men med tanke på vad det är man förflyttar så går det mycket lätt. Eftersom lillan gillade det så blev det en lite längre runda bara hon och jag innan frukost på söndagen igen.

Nu till dagens ämne… det kan vara svårt att förstå mitt missnöje med förra veckans resultat på DN Stockholm Halvmarathon, men det får ett nytt ljus om man studerar gårdagens lätta distanspass. 1:41:56 gav alltså ett snitt på 4:50/km och detta med en snittpuls på 169, tre slag innan jag kommer in i min anaeroba tröskel. Igår när jag skulle springa ett lätt distanspass (har ingenting med farten att göra utan pulsen) med puls mellan 154 – 162 landade jag på 4:34/km och 159 slag/min i snittpuls över 8,5 km. Detta på en mer utmanande bana dessutom. Det sjuka i detta är dessutom att jag dagarna innan halvmaran hade trappat ned och avslutade dagen innan med 3 km lättare distans för att hålla igång kroppen medan jag då innan gårdagens pass kört 7 km respektive 12,5 km dagarna innan… Det leder mig helt enkelt till att tro att jag hade en dålig dag, men också till att önska att Lidingöloppet varit igår eftersom jag uppenbarligen hade en bra dag.

Ikväll blir det i alla fall sista intervallpasset inför LL med TT på stadion. Huvudpasset är 1×2000 m följt av 2×1000 m med 500 m joggvila och farten är kring HM-fart för mig typ 4:15. Det som är spännande med kvällens pass är att jag kommer att få testa mina nya snabba pjuck som kom igår! Längtar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *