Nya tag!

Mackan, jag och Robert efter tisdagens TT

Mackan, jag och Robert efter tisdagens TT

Ja, förra veckan blev ju inte riktigt som tänkt. Efter tisdagens TT-pass var vaderna riktigt ”förstörda”. Jag blev tvungen att avbryta det schemalagda 10×1000 m-passet efter 4 intervaller. Förvisso joggade jag ut resterande så att totalen landade på 12 km i alla fall, men huvudpasset fungerade helt enkelt inte. Farten, 3:50/km, fanns där men vaderna sa ifrån och det gick helt enkelt inte att hålla uppe farten. Slag på pulsen fanns det gott om kvar också, närmare 12 faktiskt…

Jag beslutade mig helt enkelt för att stryka resten av löpningen från schemat i förra veckan och bokade in en tid hos Linda, Roberts fru, som är PT och massös. Linda jobbade i 30 minuter på mina vader och sa efteråt att ”jag skulle nog kunna jobba i 30 minuter till på de här rackarna”. Hursomhelst riktigt skönt att få ut de spänningar som fanns i vaderna, eller snarare riktigt oskönt :). Jag fick även med mig prehabövningar :), snart har jag mer prehabträning än faktisk träning… Excentriska tåhävningar, 2×15 på vardera ben med rakt och böjt ben, d.v.s. 8×15 tåhävningar två gånger per dag. För den oinvigde innebär excentriska tåhävningar att jag använder två fötter på vägen upp i hävningen och sedan endast en ned. Anledningen att jag fått ont i vaderna är helt enkelt att jag stegat upp löpmängden förhållandevis fort, men att vadstyrkan inte riktigt har hunnit med.

10747836_384852121678438_1293608626_nNär man inte springer 75 km i veckan finns det rum för mycket annat, bland annat att hoppa in på Brahms requiem :). Det skulle jag gjort i alla fall, men det som verkligen fick plats var mina första två riktiga styrkepass på länge! Axlar och armar i fredags, samt rygg och bröst igår. För mig är det tecknet på att vintersäsongen är på väg på riktigt. Oftast har jag en period nu med i princip bara styrka inför längdskidsäsongen, men nu ställer det där tunnelloppet i november till det så att det inte riktigt är en ”vanlig försäsong”. Kul notis från gårdagen är att jag byggde mig en ny pullupstång. Jag byggde ju mig en i somras, men den sitter fastmonterad utomhus och det känns inte särskilt inbjudande att gå ut och köra pullups på en rostfri stång när det är kallgrader :).

Nya pullupstången, hängandes i klätterslingor

Nya pullupstången, hängandes i klätterslingor

För att kunna plocka bort stången när jag inte använder den skruvade jag upp två takkrokar i en balk som jag sedan fäste stången i med hjälp av klätterslingor. Det visade sig ge ännu mer träning än vanliga pullups, när man blev tvungen att göra den på en stång som inte är fixerad. Grymt!

Hötuniformen upphängd efter morgonens transportpass till jobbet

Hötuniformen upphängd efter morgonens transportpass till jobbet

Veckan som kommer blir det nya tag. Jag begränsar löpningen till ett minimum bestående av TT på tisdag (kommer att köra lite lägre fart än jag har i benen för att inte stressa i onödan), torsdag blir det tröskel och lördag blir det ett långpass. Total mängd löpning blir runt 50 km, men det blir desto mer cykling (såsom morgonens transportpass till jobbet). Jag kommer att fortsätta med två styrkepass (axlar/armar och rygg/bröst) och ett yogapass. Framgent blir det helt enkelt paus med veckoscheman löpning ett tag då veckorna inte kommer att vara ”löpningspräglade”…

Nu kör vi så det ryker!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *