Vätternrundan 2015, race plan

Så var det dags igen, denna mentala utmaning som kommer en gång om året och som kallas för Vätternrundan. En 297 km lång rundbana runt sjön Vättern med start och mål i Motala. Det kanske låter som att jag inte tycker att det är roligt och det är inte helt långt ifrån sanningen, jag tycker egentligen att det är för långt, men gör man det på det viset vi ska göra imorn så är det rätt skoj :). Nedan följer ett ocensurerat mail (har tagit bort deltagarlistan) som jag skickade till de som jag ska träffa kl 07:00 på Vallentuna IP imorgon bitti.

Mail skickat den 10 juni med ämnesraden: Logistikinformation för lördag och bussresan ToR Motala

Hej alla glada och taggade,

Det ska bli riktigt roligt det här! Innan jag börjar med all information tänkte jag att jag redogör nedan för de som ska med bussen ToR Motala (listan är borttagen), vi har fått ett avhopp och är således 23 st dvs vi har 2 platser kvar. Detta mail går dock endast ut till er som ska med bussen så om någon av ledarna vill kommunicera att det finns 2 platser kvar till hela gruppen är det bara att köra!

Resplan

Lördag 13 juni

07:00 – Bussen anländer Vallentuna IP (https://www.google.se/maps/place/Vallentuna+idrottsplats/@59.533333,18.093888,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x465f90b4468e90ab:0x68bb7b64892e0a99)
Jag rekommenderar er att vara där senast 07:00 redo för att packa in i bussen
07:30 – Bussen avgår
08:10 – Bussen anländer Statoil Kungens kurva (https://www.google.se/maps/place/Statoil/@59.2715205,17.9140352,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x465f76bca43dd825:0x89a39c50c0812608)
Ni som ska kliva på här, var i tid, Vi väntar inte!
08:20 – Bussen avgår
10:40 – Bussen anländer Motala (lämna det som ni ska ha efter loppet i er stol på bussen)
11:00 – Alla cyklar är urlastade ur bussen (Ni har nu en timme på er att hämta ut er nummerlapp och kitta upp er och cykeln)
12:00 – Gemensamt racemöte på parkeringen som Robert visat i tidigare mail
13:04 – Startskottet går
21:24 – Målgång i Motala!!! Vi klarade det, jippii!!
21:40 – Efter foton o.s.v. cyklar vi gemensamt till sporthallen
21:45 – Lastar in cyklarna/dusch
Lasta in er cykel och gå direkt in och duscha/byt om för att direkt sätta er på bussen alternativt stå utanför den. Dröj inte kvar i sporthallen. OBS! Ni som ska av på statoil kungens kurva se till att era cyklar lastas in sist!
22:30 – Bussen avgår (Skulle ni tappa på slutet innebär det att ni har en totaltid på er för att komma med bussen hem på ca 9:15 (32,5 km/h i snitt) för att hinna ta er till sporthallen och komma på bussen, men då är det utan dusch)

Söndag 14 juni

00:50 – Bussen anländer Statoil Kungens kurva
00:55 – Bussen avgår
01:35 – Bussen anländer Vallentuna IP

Cykeltransport

Inpaketerad med tre olika dimensioner rörisolering

Inpaketerad med tre olika dimensioner rörisolering

Släpet som cyklarna packas i är ett vanligt bussläp vilket innebär att var och en måste ha med sig ”skydd” för sin cykel såsom kartong, trasmatta, filt o.s.v.. Mårten gav mig ett tips häromdagen som jag idag fixade och det är klockrent. Rörisolering finns att köpa på ditt närmsta välsorterade byggvaruhus (i mitt fall K-rauta i Arninge). Jag köpte tre olika dimensioner för totalt 135 kr och har nu skurit till bitarna så att de passar perfekt runt framgaffeln, bakgaffeln, över- och underrör, samt pedaler och vevparti. Bra tips!

Efter loppet

Man försöker ju tillfredsställa allas post race begär :)

Man försöker ju tillfredsställa allas post race begär :)

På bussen efter loppet kommer jag se till att det finns öl (3,5 %), chips, polly för den chokladsugne och gott- & blandat för den i övrigt godissugne. Dessutom tänkte jag fixa så att vi får i oss käk, på vägen ut ur motala kommer vi att passera en pizzeria där vi plockar ut en varsin (förbeställd) Margarita och Coca cola.

Packtips

Jag kan inte berätta för er allt NI ska ha med er, men jag kan berätta för er allt som jag kommer att ha UTÖVER CYKELGREJER, så får ni idéer för er egen packning.

  • Mat på vägen till Motala i bussen
  • Handduk, duschcreme, deodorant
  • Rena kläder som är sköna att resa hem i (slitna jeans, fleecetröja osv)
  • Sandaler att ha på sig på vägen hem (skönt för trötta fötter)
  • Extern mobiltelefonladdare (gött att ha fulladdad mobil att skryta med hela vägen hem)

Energiplan

Schemat över vår resa runt sjön med snittider, stopptider och vad jag ska käka

Schemat över vår resa runt sjön med snittider, stopptider och vad jag ska käka

Likaså här kan jag inte berätta för er hur NI ska göra, men jag kan berätta hur jag ska göra. Min bakgrund är att jag är långdistanstriathlet så för mig är energi den 4e grenen som jag tränar utöver simning, cykel och löpning… Jag kolhydratladdar inte utan jag äter som vanligt dagarna innan eftersom glykogenet i musklerna vid en perfekt balanserad uppladdning är slut efter 2,5 timme och vi ska hålla på 6 timmar till… Jag förlitar mig helt på kolhydrater, koffein och bcaa. De två sistnämnda är lite överkurs, men de är till för att kroppen inte ska brytas ned så snabbt och för att hålla borta den mentala tröttheten. Mängden kolhydrater som magen pallar att bryta ned är 1 g/kg kroppsvikt/timme, så min plan är att se till att få i mig ca 85 g kolhydrater/ timme jämnt fördelat.

Innan loppet: Sista ”riktiga maten” 4 timmar innan kl 09:00 på bussen. Har inte bestämt mig för vad än.
Sista timmen innan loppet: Börjar med min energiplan förutom drycken (undvika att dricka för mycket på racedagen), dvs. 1st Chomp varje kvart och 1st gel strax innan start
Under loppet: 1st Chomp (http://milebreaker.com/8/sv/artiklar/gu-chomps)var 15e minut (4 per timme = 23 g kolhydrater), 1st GU Gel (http://milebreaker.com/8/sv/artiklar/gu-energy-gel-32g) var 30e minut (2 per timme = 42 g kolhydrater), 2/3-dels flaska Isostar hydrate and perform (http://milebreaker.com/8/sv/artiklar/energyhydrate-perform-400g-fresh) sportdryck 500 ml per timme (23 g kolhydrater). Detta ger mig totalt 88 g kolhydrater vilket jag vet att jag pallar.

Som sagt, den där pizzan kommer att vara efterlängtad!

Som sagt, den där pizzan kommer att vara efterlängtad!

Förpackning: 4 delar

  1. Allt som jag ska ha för att räcka till Ölmestad (83 km, 2:17) har jag på cykeln utplockat i en ramväska och två dryckesflaskor på ramen.
  2. I vänstra ryggfickan har jag det som ska fyllas på med i Ölmestad för att räcka till Fagerhult 50 km 1:22.
  3. I mittenfickan, tillsammans med min regnjacka, har jag det som ska fyllas på med i Fagerhult för att räcka till Boviken 92 km 2:31
  4. I högerfickan, tillsammans med min mobiltelefon, har jag det som ska fyllas på med i Boviken för att räcka till Motala 72 km 1:59

Efter loppet: 1st Recovery Pro (http://milebreaker.com/8/sv/artiklar/recovery-pro) för att se till att kroppen får i sig det den behöver direkt innan man sätter igång med allt sådant som den inte behöver, men som man är sugen på :).

Jag hoppas att ni inte tycker att jag tagit mig för mycket friheter i ovanstående upplägg, men några privilegier ska man väl ha för att man fixar :).

Ha nu en trevlig kväll!

Mvh// Kalle

Slut på mailet

 

För den som är intresserad har jag startnr 28347 och startar 13:04. Vätternrundan har en app där man kan följa cyklister som finns på app-store och google play.

  2 comments for “Vätternrundan 2015, race plan

  1. 12 juni, 2015 at 09:38

    Vinn! 😀

    • kall3
      12 juni, 2015 at 10:39

      Hehe, ska göra allt jag kan ;)… Svårt att vinna ett motionslopp dock :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *