Det här med swimrun

IMG_0070

Utrustningen måste alltid godkännas av Julia!

Det kom för ett antal år sedan utan förvarning. Det fanns inget ord för det och de som höll på med det verkade mest dumma i huvudet. De sprang med våtdräkt och simmade med skor mellan öar i Stockholms skärgård. Idag är det nästan ett skällsord i vår triathlonklubb och det ordet är swimrun. Sporten som började med tävlingen Ö-till-Ö 2002, 2013-2014 populariserades i och med madame Milebreakers (a.k.a. Erica Rosenbaum) swimrun-sprintserie ute vid Hellasgården och nu 2015 fullständigt exploderat med tävlingar i princip varje helg vart du än bor i vårt avlånga land.

Jag körde min första swimrun 2012, amfibiemannen, och samma år körde jag även Ångaloppet. Sedan dess har jag inte kört någon tävling i swimrun, men jag har blivit en bättre simmare och framförallt löpare. Imorn ska jag och en träningspolare, David O’Dowd,  i Terrible Tuesdays vara med i första upplagan av Höga Kusten Swimrun och därför tänkte jag att de var lägligt att skriva en liten guide till swimrun när jag ändå har alla prylar framme och rätt mindset så att säga.

Vad är det för någonting!?

Tävlingsformen som den definieras är uppbyggd på löpning och simning (därav namnet swimrun) om vartannat med oräkneliga växlingar, vanligtvis mellan 15-30 stycken. Växlingarna är helt enkelt att man hoppar i vattnet och springer upp på land, det är inte som i aquathlon där man växlar utrustning utan all utrustning ska med runt banan. Vanligtvis förläggs banan till skärgårdsmiljö där avståndet mellan öarna är mellan 100 m och 2000 m, samt löpsträckorna på öarna är mellan 50 m och 5000 m. Tävlingarna sker i lag (patrull), herrklass, damklass och mixedklass. Oftast gäller att maxavståndet till din partner är 10 m i vattnet och 100 m på land.

Vad har man för utrustning?

Här är det väldigt individuellt vad man använder. Min första swimrun hade jag bara en våtdräkt och ett par tunna löparskor, badmössa och simglasögon. Beroende på bansträckningens natur och längd kan olika saker vara tillåtna, men vanligtvis är det tillåtet att använda sig av så kallade paddlar (för ökad anläggningsyta mellan händerna och vattenytan) samt någon typ av flytredskap (dolme eller flytelement innanför sockar). Därtill har man våtdräkt, ofta klippt ovanför knäna för att underlätta löpning, skor med bra grepp och som inte binder vatten, samt badmössa och simglasögon. Utöver dessa element har tävlingarna också oftast specifika saker som varje lag ska ha med sig, såsom på tävlingen imorn måste vi ha med oss vattentätt kartfodral (med karta), kompass, tryckförband i vattentät förpackning och varsin visselpipa.

Höga Kusten Swimrun

Kartan för Höga Kusten Swimrun 2015

Kartan för Höga Kusten Swimrun 2015

Tävlingen utgår från Gullvikens havsbad i Örnsköldsvik och är 6720 m simning i öppet hav (250 m i en sjö) och 29 950 m löpning stundtals i mycket avancerad terräng. Den längsta simsträckan är 1770 m och den längsta löpsträckan är 4850 m… dessa sträckor kanske inte låter mycket för världen, men simningen kommer högst troligt att ske i vatten som är ner emot 11 grader och med rejält höga vågor, samt att löpningen kommer att innefatta en hel del höjdmeter och terräng.

 

Min utrustning för morgondagen från topp till tå

Morgondagens swimrunutrustning

Morgondagens swimrunutrustning

Badmössa (den på bilden blir det tyvärr inte då arrangörerna tillhandahåller tävlingsspecifika)

Simglasögon med spegelglas

Våtdräkt Orca S4 med kortade ärmar och ben (lånad av Magnus, stort tack!)

Garmin Fenix 2 klocka med kompass och gps

Stroke Saver Paddlar storlek 1 (minsta, mina axlar är inte tillräckligt starka för större paddlar)

IMG_0076IMG_0075IMG_0074

 

 

 

 

 

Självhäftande tryckförband i vattentät påse

IMG_0081

 

 

 

 

 

Dolme med elastiskt band (lånad av Robert, tack!) för fäste runt låret samt ditmonterad visselpipa

IMG_0077IMG_0078

 

 

 

 

 

Vattentätt kartfodral

IMG_0082

 

 

 

 

 

”Calf guards” i neopren (lånade av Robert, tack!) för extra flythjälp och förvaring av gel

IMG_0080

 

 

 

 

 

Inov-8 Bare Grip skor

IMG_0087IMG_0088

 

 

 

 

 

4 st gel utöver de kontroller som finns utmed banan förvaras på låren och på vaderna

IMG_0079

 

 

 

 

 

Ska jag sia någonting om vår måltid för morgondagen får det nog bli baserat på en löpsnitt om 6:00/km och ett simsnitt på 2:00/100m, dvs 2:14:24 simning och 2:59:42 löpning, alltså en totaltid på 5:14:06… Vi får se imorn kväll hur nära jag är :), starten går 14:00 så håll utkik strax efter 19 på instagram :).

Roligast imorn förutom att jag kommer att få uppleva en helt fantastisk miljö i trevligt sällskap blir att min eviga supporter och fru Aida är funktionär. Hon kommer att stå ute på någon udde och skrika skiten ur sig när vi kommer förbi, som hon alltid gör! Det är hennes support som är hemligheten för mig!

  1 comment for “Det här med swimrun

  1. Robert
    18 juli, 2015 at 12:28

    Grymt förberedd, håller koll på er på nätet.
    Ser en lyckad satsning med bra support.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *