Några ord om min kosthållning

Jag har ett problem… eller snarare så är jag lyckligt lottad i och med att jag älskar mat. Jag älskar smaken av mat i munnen, jag älskar att testa nya smaker och matkombinationer och dessutom är jag jävligt duktig på att laga mat. Problemet är att jag till skillnad från min fru inte har något stopp… alltså jag kan fortsätta att äta även om jag är mätt. Dessutom kan jag fortsätta att äta även om jag stannat upp, resonerat med mig själv att jag är mätt och inte borde äta mer.

Följaktligen har jag testat en hel del, dels för att gå ned i vikt, dels för att behålla min vikt, men framförallt har jag jagat ett sätt att kontrollera min vikt utan att behöva räkna kalorier och väga all mat jag stoppar i mig.

Det som är roligt med att skriva ett sådant här inlägg är att det finns så många som tycker i ämnet och framförallt människor som anser sig ”veta bäst” och generellt är väldigt svart/vita. Utgångspunkten för mig i detta ämne kommer bara från egna erfarenheter och med det vet jag att alla människor och kroppar verkligen reagerar olika. Jag har nu kommit fram till ett sätt som fungerar för mig och bara mig. Alltså, det fungerar säkert för fler, men det är ingenting jag garanterar. Längst ned i detta blogginlägg kommer min metod för att gå ned i vikt och min metod för att kontrollera min vikt.

Bästa skiddagen 2012 i april, 112 kg tung

Bästa skiddagen 2012 i april, 112 kg

För 3,5 år sedan vägde jag 112 kg och jag beslutade mig för att jag skulle ändra min livsstil och beteende. Drack gärna alkohol (inte som en alkoholist, men mer än vad man borde), åt gärna godis någon gång per dag, mängder med mat och självklart glass! Både min mamma och storasyrra hade gått på viktväktarna i omgångar varför det låg närmst till hand för mig. Sagt och gjort tecknade jag upp mig på ett abonnemang och följde programmet ”slaviskt”. Jag gick ju inte på sådana där möten, men jag räknade mina ”points” och höll koll på vad jag åt. På ett halvår hade jag gått ned 20 kg och allting var mycket roligare. Det var roligare att träna, det var roligare att jobba, ja allting var mycket roligare.

Aida och jag på vår bröllopsdag 1 September 2012, 92 kg tung

Aida och jag på vår bröllopsdag 1 September 2012, 92 kg

Jag hade kunnat gå ned 20 kg utan att vara med i viktväktarna, men det lärde mig att hålla koll på vad jag stoppade i mig. Jag höll på med det  i ungefär ett år och sedan tyckte jag att jag var klar. Året efter började jag träna lite mer, springa lite fler lopp och så på hösten 2013 bestämde jag mig för att jag skulle köra IRONMAN i Kalmar året därpå. I och med att jag började träna mer och mer började jag också äta mer och mer… Min tanke var att om jag nu tränar så mycket som jag gör så måste jag ju äta rejält för att kunna återhämta mig och ha tillräckligt med energi för alla pass. Jag tog proteinshakes efter träningspassen, åt bars, gels och sportdryck under långpassen på cykel. Idag vet jag att jag åt alldeles för mycket, men då trodde jag att det var precis det jag behövde…

I våras inför Sthlm Marathon hade jag beslutat mig för att jag skulle vara i toppform löpmässigt, men även i min vikt. Målet var att jag skulle väga runt 85 kg på tävlingsdagen och på morgonen vägde jag in på 84,5 kg. Vägen dit var däremot inte helt lätt. Jag räknade kalorier och höll mig till 2000 kcal/dag tills dess att jag började närma mig målvikten. Det var fruktansvärt tråkigt och jag som älskar mat tappade en del av glädjen i vardagen.

Efter 17 km på Stockholm Marathon 2015, 84 kg

Efter 17 km på Stockholm Marathon 2015, 84 kg

Efter Sthlm Marathon släppte jag min kosthållning och ganska snabbt hade jag gått upp 8 kg ”på mat som jag inte vetat om” (poäng om man lyckas ta referensen). Blev deprimerad av den anledningen istället, men hade åtminstone glädjen i maten igen. Jag är 193 cm lång så det är ingen fara på taket om jag väger 90 kg, men med den sporten jag håller på med är det sjukt ofördelaktigt. Att springa ett marathon vägandes 90 kg eller 84 kg är oceaner av skillnad kan jag berätta. Matchvikt för mig är mellan 80-84 kg, men det är inte helt lätt att nå den…

Under Sthlm Marathon, bokstavligen, fick jag en ny bekant i form av Danne Franzén. Teknisk fysiker, triathlet, fotomodell, sjukt trevlig och dem mest rippade människan jag känner. Jag frågade honom i somras om han hade något tips med ovanstående som bakgrund och det resulterade i många dagar av kommunikation, men bland annat gav han mig tipset (som är helt avgörande för min kosthållning just nu) att se dokumentären ”That Sugar Film”.

11191334_oriFilmen går ut på att en man i Australien som normalt inte äter särskilt mycket socker börjar tillgodose sig snittet av vad en Australiensare får i sig av sin dagliga kost i form av socker, 40 sockerbitar. Det som är häftigt är att han inte gör det i form av godis och läsk, utan i form av det som av gemene man uppfattar som ”nyttig mat”. Lågfettprodukter, smaksatta yoghurtar, soja, frukostjuice o.s.v. Dessutom mäter han kontinuerligt under hela perioden (60 dagar) hans hälsa med ett gäng olika parametrar. Spoiler alert, hoppa till nästa avsnitt om du inte vill veta hur det slutar. På 60 dagar hinner han utveckla ”fatty liver”, alltså förstadiet till typ-2 diabetes, han går upp 8 kg och han får ett ökat midjemått med 9 cm… enbart på att äta mat med tillsatt socker. De går även igenom processen med vad socker gör i kroppen och för mig var det en riktig ögonöppnare.

Följden blev att jag uteslöt tillsatt socker ur min kost och helt plötsligt var det väldigt mycket ur mitt skafferi som tyvärr fick slängas. I och med detta blev jag väldigt intresserad av detta med kost så jag anmälde mig till en distanskurs på Högskolan i Gävle i ”Kost och Prestation”. Kursen är speciellt utformad för att lära sig hur man optimerar kostintag utifrån vilken prestation man vill ha utav kroppen. Tanken är helt enkelt att jag under det kommande året ska bli bättre på att planera min kost i förhållande till vad jag ska göra och framförallt när jag ska göra det.

Min kosthållning

Generellt kan man säga att jag äter allt som inte har tillsatt socker. Däremot äter jag efterrätter med socker, bullar och kakor, när det bjuds. Ibland måste man unna sig, men det får absolut inte bli någon vana och jag gör det inte hemma själv utan då har jag hittat en mängd recept på godsaker utan tillsatt socker. Sedan har jag följande två förhållningssätt.

  1. För att gå ned i vikt
    Jag har upptäckt att jag svarar väldigt bra på att ta bort raffinerade kolhydrater, alltså pasta, vetemjöl och ris. Dessutom tar jag även bort potatis, då en kokt potatis är det närmsta du kommer socker utan att det är socker. Det som är jobbigt med den här dieten är att återhämtningen försämras enormt. Kroppen måste (om du inte har ”programmerat om” kroppen på att använda fett som primär energikälla) få i sig kolhydrater för att fylla på glykogenlagrena i musklerna efter träning annars tar återhämtningen väldigt lång tid och din prestation försämras avsevärt. Därför gör jag bara detta när jag behöver gå ned ett par kilo.
  2. För att kontrollera/bibehålla min vikt
    Inget socker, jämn mättnadsnivå, rutin och timing är några ledord som beskriver hur jag äter. Det första har jag redan beskrivit. Jämn mättnadsnivå handlar om att jag alltid äter 5 mål mat om dagen, normalt fördelat på frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Har jag ett träningspass när jag normalt ska äta mellanmål så lägger jag in ett kvällsmål istället. Rutin handlar om att jag normalt äter vissa tider och inte ruckar på det, samt aldrig hoppar över ett mål mat (förutom i ovanstående exempel med ett träningspass som ”stör”). Timingen handlar om att jag planerar min mat utifrån vad jag ska göra. Har jag inget träningspass mellan två mål mat finns det ingen anledning för mig att äta kolhydrater, ska jag däremot köra ett löppass innan frukost finns det anledning för mig att äta kolhydrater till middag kvällen innan. Äter jag bara en sallad till lunch utan kolhydrater ser jag till att jag får i mig kolhydrater till middag och vice versa.

Det blev ett väldigt långt inlägg det här, men jag hoppas att det kan inspirera dig antingen om du behöver nya grepp på det här med kost eller om det helt enkelt bara är nyfiken!

  2 comments for “Några ord om min kosthållning

  1. Stefan
    25 december, 2015 at 12:52

    Hej
    God fortsättning!
    Detta var ett mycket läsvärt inlägg. Jag snubblade över din blogg när jag googlade
    Orca våtdräkt :). Jag försöker oxå gå ner lite i vikt, det är en utmaning, idag bär jag på ca 86kg fördelat
    över 175cm, vet att det är förmycket.

    Har pendlat mellan 78-89 de senaste åren, bla pga sjukdom med akuta operationer, men långa
    pauser i löpning.

    Hursom, tack för bra input, ska ta detta med mig och försöka gå ner till 78 innan sommaren och förhoppningsvis någon swimrun tävling om jag hittar en partner.

    Tack som fasen oxå för bra inlägg om swimrunutrustningen!

    /Stefan

    • kall3
      25 december, 2015 at 13:17

      Det fixar du Stefan! Kul att du gillar inläggen. Som jag nämner gällande kosten är det ju väldigt individuellt vad som fungerar för olika människor, men detta har fungerat bra för mig. Det man märker när man börjar äta så här är att man i juletid går omkring och är konstant hungrig pga allt sockret i maten, men då tycker jag att det är bättre att släppa kontrollen ett par dagar för att sedan återgå till strikt kosthållning. Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *